STAWKI PODATKOWE NA 2020 ROK
Urząd Gminy w Obrytem zawiadamia, że na rok 2020 w podatku od nieruchomości obowiązują stawki określone Uchwałą Rady Gminy Obryte
Nr X/71/2019 z dnia 29 listopada 2019r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości. Pobierz ( odnośnik do Uchwały)
W podatku rolnym zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym ( Dz. U. z 2019r. poz. 1256) oraz Uchwały Rady Gminy Obryte Nr X/70/2019 z dnia 29 listopada 2019r. w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2020 r. wynosi dla gruntów gospodarstw rolnych – 122,50 zł/ ha, dla gruntów nieruchomości rolnych – 245 zł /ha.
W podatku leśnym zgodnie z art. 4 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 30 października 2002r. o podatku leśnym ( Dz. U. z 2019r. poz. 888 ) oraz Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 18 października 2019r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna , obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez Nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2019r. zmianie uległa stawka podatku leśnego na 2020 rok i wynosi 42,7328 zł/ ha.
PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH INFORMACJA
Podatnicy, którzy posiadają środki transportowe o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu powyżej 3,5 tony obowiązani są corocznie składać deklarację na dany rok podatkowy w terminie do 15 lutego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.
Stawki podatku od środków transportowych na 2019 rok obowiązują według Uchwały Nr XI/66/2015 z dnia 20 listopada 2015r.
Wysokość stawek podatku i formularze deklaracji dostępne są w Pokoju Nr 1 Podatki w Urzędzie Gminy Obryte.
Podatek od nieruchomości od osób fizycznych.
Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nie posiadające osobowości prawnej, będące:
1. właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych;
2. posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
3. użytkownikami wieczystymi gruntów;
4. posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem , Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości, lub jest bez tytułu prawnego .
Podstawę opodatkowania stanowi:
- Dla budynków lub ich części – powierzchnia użytkowa- z tym , że powierzchnie pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50%, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m powierzchnię tę pomija się.
- Dla gruntów – powierzchnia tych gruntów.
- Dla budowli – 2 % ich wartości ustalonej na dzień 1 stycznia roku podatkowego stanowiącej podstawę obliczenia amortyzacji .
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Jeżeli okolicznością, od której uzależniony jest obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku , obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku w którym budowa została zakończona, albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem .
Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca , w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek, np. sprzedaż nieruchomości.
Terminy płatności :
- 15 marca
- 15 maja
- 15 września
- 15 listopada
Wpłat podatku dokonuje się na podstawie decyzji ustalającej wymiar podatku , na numer rachunku bankowego wskazanego w decyzji , bądź w kasie Urzędu Gminy , u sołtysa wsi.
Wymiar podatku od nieruchomości dla osób fizycznych ustala Wójt Gminy Obryte w drodze decyzji.
Sprawę prowadzi i informacji udziela
Urząd Gminy Obryte
Referat Podatków i Opłat Lokalnych
Adres
Obryte 185
07-215 Obryte
Pokój Nr 1
Telefon:
29 741 10 04 w 45
Godziny pracy:
Poniedziałek 8.00 – 17.00
Wtorek - Czwartek 8.00- 16.00
Piątek 8.00 – 15.00
Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku
Wniosek:
- Informacja w sprawie podatku od nieruchomości wraz z załącznikami pobierz>>
- Stawki podatku od nieruchomości na 2020rok. (uchwała X/71/2019 z 29 listopada 2019)
Wniosek można złożyć:
- listownie – na podany wyżej adres
- osobiście
Termin składania dokumentów
Osoby fizyczne obowiązane są składać organowi podatkowemu Informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w danym roku podatkowym.
Czas załatwienia
1 miesiąc , w sprawach skomplikowanych – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Tryb odwoławczy
Od decyzji Wójta Gminy Obryte służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji
Akty prawne dotyczące sprawy
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2018r. poz. 800 ze zm. )
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019r. poz. 1170 ze zm.)
Podatek rolny – naliczanie podatku.
Informacje dotyczące opodatkowania gruntów podatkiem rolnym:
- Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza..
- Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy , stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej , w tym spółki nie posiadającej osobowości prawnej.
- Podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki , nie posiadające osobowości prawnej, będące:
* właścicielami gruntów ,
- posiadaczami samoistnymi gruntów,
- użytkownikami wieczystymi gruntów,
- posiadaczami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
-wynika z umowy zawartej z właścicielem, z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub innego tytułu prawnego albo
- jest bez tytułu prawnego, z wyjątkiem gruntów wchodzących w skład Zasobu
Własności Rolnej Skarbu Państwa lub będących w zarządzie Lasów Państwowych;
w tym przypadku podatnikami są odpowiednio jednostki organizacyjne
Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa i Lasów Państwowych
- Jeżeli grunty podlegające opodatkowaniu podatkiem rolnym stanowią współwłasność
lub znajdują się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowią odrębny
przedmiot opodatkowania podatkiem rolnym a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie
na wszystkich współwłaścicielach ( posiadaczach)
Jeżeli grunty te stanowią gospodarstwo rolne, obowiązek podatkowy ciąży na tej
osobie będącej współwłaścicielem ( posiadaczem), która to gospodarstwo prowadzi
w całości.
e) Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym stanowi:
- dla gruntów gospodarstw rolnych – liczba hektarów przeliczeniowych ustalana na
podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych wynikających z ewidencji
gruntów i budynków oraz zaliczenia do okręgu podatkowego:;
- dla pozostałych gruntów- liczba hektarów wynikająca z ewidencji gruntów i budynków
- Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
- Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć
okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
- Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku , podatek rolny za ten
rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy , w których istniał ten obowiązek.
- Jeżeli w ciągu roku podatkowego grunty gospodarstwa rolnego zostały zajęte na
prowadzenie innej działalności gospodarczej niż działalność rolnicza lub po
zaprzestaniu prowadzenia tej działalności przywrócono na tych gruntach działalność
rolniczą albo z innych powodów powierzchnia uległa zmniejszeniu lub zwiększeniu,
kwota należnego podatku rolnego ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od
pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana
Osoby fizyczne
- są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu Informację o gruntach, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku rolnego, lub o zaistnieniu zmian stanu faktycznego( o których mowa w powyższym podpunkcie i )
- Podatek rolny na rok podatkowy od osób fizycznych ustala, w drodze decyzji, organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów.
- Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada roku podatkowego
- Jeżeli w ciągu roku podatkowego nastąpiło wygaśnięcie obowiązku podatkowego w podatku rolnym lub zaistniały zmiany, o których mowa w podpunkcie i) organ podatkowy dokonuje zmiany decyzji, którą ustalono ten podatek.
Osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa a także jednostki organizacyjne Lasów Państwowych są obowiązane:
- składać , w terminie do dnia 15 stycznia , organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia gruntów Deklaracje na podatek rolny na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku
- odpowiednio skorygować Deklaracje w razie zaistnienia zmian stanu faktycznego
(o których mowa w podpunkcie i ) w terminie 14 dni od daty zaistnienia tych zmian;
* wpłacać w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego
obliczony e Deklaracji podatek rolny na rachunek budżetu gminy, w terminach do
dnia 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada roku podatkowego
Obowiązek składania Informacji o gruntach oraz Deklaracji na podatek rolny dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym.
Kwestię dotyczącą zwolnień i ulg od podatku rolnego reguluje art. 12, art. 13, ww. ustawy o podatku rolnym.
Zwolnienia i ulgi podatkowe określone w art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz pkt 8-12 , a także w art. 13b ustawy stosuje się z urzędu , a pozostałe zwolnienia i ulgi podatkowe na podstawie decyzji wydanej na wniosek podatnika.
Zwolnienia i ulgi podatkowe udzielone na wniosek podatnika stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek.
Jeżeli grunty rolne stanowią współwłasność lub znajdują się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych ( w tym spółek) nie posiadających osobowości prawnej - osoby fizyczne składają Deklarację na podatek rolny oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne.
W tym przypadku osobie fizycznej nie jest doręczana decyzja ( nakaz płatniczy) ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego.
Stawki podatku rolnego:
- dla gruntów gospodarstwa rolnego: równowartość pieniężna 2,5 żyta od ha przeliczeniowego,
- dla pozostałych gruntów rolnych podlegających podatkowi rolnemu : równowartość pieniężna 5 żyta – od 1 ha.
- obliczone według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.
- Średnią cenę skupu żyta, ustala się na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu |Statystycznego ( ogłaszanego W Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „ Monitor Polski” ) w terminie 20 dni po upływie trzeciego kwartału.
Sprawę prowadzi i informacji udziela
Urząd Gminy Obryte
Referat Podatków i Opłat Lokalnych
Adres
Obryte 185
07-215 Obryte
Pokój Nr 1
Telefon:
29 741 10 04 w 45
Godziny pracy:
Poniedziałek 8.00- 17.00
Wtorek - Czwartek 8.00- 16.00
Piątek 8.00 – 15.00
Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku
Wniosek:
- Informacja o gruntach wraz z załącznikami ( dla osób fizycznych)
- Deklaracja na podatek rolny wraz z załącznikami ( osoby prawne)
- Stawki podatku rolnego na 2020 rok. Uchwała Nr X/70/2019 z dnia 29.11..2019r.
Wniosek można złożyć:
- listownie – na podany wyżej adres
- osobiście
Czas załatwienia
1 miesiąc , w sprawach skomplikowanych – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Tryb odwoławczy
Od decyzji Wójta Gminy Obryte służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji
Akty prawne dotyczące sprawy
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2018r. poz. 800
ze zm. )
Ustawa z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2019r. poz. 1256
ze zm.)
Podatek leśny – naliczanie podatku.
Informacje dotyczące opodatkowania gruntów podatkiem leśnym:
- Opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają lasy ( z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna) tj. grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy.
- Podatnikami podatku leśnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki , nie posiadające osobowości prawnej, będące:
* właścicielami lasów ,
- posiadaczami samoistnymi lasów,
- użytkownikami wieczystymi lasów,
- posiadaczami lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeżeli las jest współwłasnością lub znajdują się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowi wówczas odrębny przedmiot opodatkowania podatkiem leśnym a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach.
- Podstawę opodatkowania podatkiem leśnym stanowi powierzchnia lasu , wyrażona w hektarach, wynikająca z ewidencji gruntów i budynków
- Obowiązek podatkowy w zakresie podatku leśnego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
- Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca w którym przestały istnieć
okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
- Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w trakcie roku podatkowego, podatek leśny za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy , w których istniał ten obowiązek.
- Jeżeli w ciągu roku podatkowego las został zajęty na wykonywanie działalności gospodarczej niż działalność leśna lub po zaprzestaniu wykonywania tej działalności przywrócono działalność leśną, albo z innych powodów jego powierzchnia uległa zmniejszeniu lub zwiększeniu - kwota należnego podatku leśnego ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana
Osoby fizyczne
- są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia lasu, Informację o lasach, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku leśnego , lub o zaistnieniu zmian stanu faktycznego(o których mowa w powyższym podpunkcie h )
- Podatek leśny na rok podatkowy od osób fizycznych ustala ( w drodze decyzji ) organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia lasu.
- Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada roku podatkowego
Osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Lasów Państwowych są obowiązane:
- składać , w terminie do dnia 15 stycznia , organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia lasów Deklaracje na podatek leśny na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po ty dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku
- odpowiednio skorygować Deklaracje w razie zaistnienia zmian stanu faktycznego
(o których mowa w podpunkcie h ) w terminie 14 dni od daty zaistnienia tych zmian;
* wpłacać w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego
obliczony e Deklaracji podatek leśny na rachunek budżetu gminy, za poszczególne
miesiące do dnia 15 każdego miesiąca
Obowiązek składania Informacji o lasach oraz Deklaracji na podatek leśny dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustawy z dnia 30 października 2002r. o podatku leśnym.
Kwestia zwolnień od podatku leśnego reguluje art. 7 ww. ustawy.
Jeżeli las stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych ( w tym spółek) nie posiadających osobowości prawnej - osoby fizyczne składają Deklarację na podatek leśny oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne.
W tym przypadku osobie fizycznej nie jest doręczana decyzja ( nakaz płatniczy) ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego.
Stawki podatku leśnego:
- Podatek leśny od 1 ha za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną 0,220m drewna , obliczoną według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez Nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.
- Dla lasów ochronnych oraz lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych stawka podatku leśnego ulega obniżeniu o 50%.
- Średnią cenę sprzedaży drewna, ustala się na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego ( ogłaszanego W Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „ Monitor Polski” ) w terminie 20 dni po upływie trzeciego kwartału.
Sprawę prowadzi i informacji udziela
Urząd Gminy Obryte
Referat Podatków i Opłat Lokalnych
Adres
Obryte 185
07-215 Obryte
Pokój Nr 1
Telefon:
29 741 10 04 w 45
Godziny pracy:
Poniedziałek 8.00 – 17.00
Wtorek - Czwartek 8.00- 16.00
Piątek 8.00 – 15.00
Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku
Wniosek:
- Informacja o lasach z załącznikami ( dla osób fizycznych)
- Deklaracja na podatek leśny z załącznikami ( osoby prawne)
- Komunikat Prezesa Urzędu Statystycznego z dnia 18 października 2019r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez Nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2019 r..
Wniosek można złożyć:
- listownie – na podany wyżej adres
- osobiście
Czas załatwienia
1 miesiąc , w sprawach skomplikowanych – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Tryb odwoławczy
Od decyzji Wójta Gminy Obryte służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji
Akty prawne dotyczące sprawy
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2018r. poz. 800 ze zm. )
Ustawa z dnia 30 października 2002r. o podatku leśnym ( Dz. U. z 2019r. poz. 888 ze zm.)
Zaświadczenia w sprawach podatków i opłat lokalnych
W celu uzyskania zaświadczenia z akt podatkowych, strona składa do organu podatkowego wniosek o wydanie zaświadczenia.
Niezbędne dokumenty, jakie powinny być dostarczone w celu załatwienia sprawy:
- dowód osobisty , NIP, PESEL,
- dowód wpłaty opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia,
- pełnomocnictwo ( odpis, wypis, kopia ) wraz z dowodem zapłaty opłat skarbowej w przypadku wystąpienia obowiązku jej uiszczenia – dotyczy sytuacji, gdy występuje pełnomocnik ,
- zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.
Wysokość opłaty uzależniona jest od rodzaju zaświadczenia i wynosi:
- 21,00 zł – za zaświadczenie o nie zaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości
- 17,00 zł – za pozostałe zaświadczenia ( podlegające opłacie skarbowej),
- 17,00 zł – za złożenie pełnomocnictwa ( odpisu, wypisu, kopii) – w przypadku gdy
w imieniu strony występuje pełnomocnik.
Efekt załatwienia sprawy
- wydanie zaświadczenia z akt podatkowych,
- w przypadku odmowy – postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia.
Sprawę prowadzi i informacji udziela
Urząd Gminy Obryte
Referat Podatków i Opłat Lokalnych
Adres
Obryte 185
07-215 Obryte
Pokój Nr 1
Telefon:
29 741 10 04 w 44
Godziny pracy:
Poniedziałek 8.00 – 17.00
Wtorek - Czwartek 8.00- 16.00
Piątek 8.00 – 15.00
Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku
Wniosek o wydanie zaświadczenia
Wniosek można złożyć:
- listownie – na podany wyżej adres
- osobiście
Czas załatwienia
7 dni od daty wpływu wniosku.
Tryb odwoławczy
W przypadku wydania Postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia przysługuje zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie , za pośrednictwem organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia Postanowienia.
Akty prawne dotyczące sprawy
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2018r. poz. 800 z późn. zm. )
Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. z 2018 poz. 1044 z późn. zm.)
Zwrot i przerachowanie nadpłat w podatkach i opłatach lokalnych
Zwrot nadpłat powstałych w podatkach i opłatach lokalnych następuje na podstawie złożonego w Urzędzie Gminy Obryte podpisanego przez właściciela lub współwłaścicieli wniosku o zwrot nadpłat . Warunkiem takiego zwrotu jest konieczność uregulowania bieżących zobowiązań podatkowych wobec Gminy Obryte. W innym przypadku zwrot nie będzie mógł być dokonany.
Wniosek o przerachowanie nadpłaty powstałej w podatkach i opłatach lokalnych może złożyć właściciel lub jeden z współwłaścicieli ( przerachowanie na podstawie takiego wniosku będzie dokonane bez względu na inne zobowiązania wobec gminy Obryte z tytułu podatków i opłat lokalnych).
Sprawę prowadzi i informacji udziela
Urząd Gminy Obryte
Referat Podatków i Opłat Lokalnych
Adres
Obryte 185
07-215 Obryte
Pokój Nr 1
Telefon:
29 741 10 04 w 44
Godziny pracy:
Poniedziałek 8.00 – 17.00
Wtorek - Czwartek 8.00- 16.00
Piątek 8.00 – 15.00
Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku
Wniosek o zwrot lub przerachowanie podatku od nieruchomości , rolnego, leśnego lub od środków transportowych.
Wniosek można złożyć:
- listownie – na podany wyżej adres
- osobiście
Akty prawne dotyczące sprawy
Sprawy załatwiane są w terminach zgodnych z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2018r. poz. 800 z późn. zm. )
Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych osób fizycznych
Wszczęcie postępowania następuje na uzasadniony wniosek podatnika, w którym należy wskazać na występowanie ważnego interesu podatnika lub ważnego interesu publicznego.
Katalog udzielanych ulg zawiera art. 67 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa:
- Odroczenie terminy płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatku na raty,
- Odroczenie lub rozłożenie na raty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,
- Umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.
Dokumenty niezbędne do złożenia wniosku o ulgę:
- W przypadku osoby fizycznej , która nie prowadzi działalności gospodarczej, do wniosku należy dołączyć:
- informację dotyczącą sytuacji materialnej i rodzinnej podatnika wraz z dokumentami potwierdzającymi wiarygodność przedstawionych informacji ,
- zaświadczenia o dochodach własnych i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym( np. aktualne zaświadczenie z zakładu pracy , odcinek renty/ emerytury decyzja o przyznaniu zasiłku dla bezrobotnych itp. ),
- kopie rachunków opłat eksploatacyjnych za mieszkanie (np. kopie rachunków za światło , gaz, leki, TV innych),
- orzeczenie o przyznanej pomocy materialnej z Ośrodka Pomocy Społecznej , Centrum Pomocy Rodzinie),
- informacje o innych okolicznościach faktycznych mających – zdaniem podatnika – wpływ na rozstrzygnięcie sprawy,
- inne informacje na żądanie organu podatkowego w trakcie prowadzenia postępowania podatkowego.
- W przypadku osoby fizycznej , która prowadzi działalność gospodarczą,- oprócz
informacji wskazanych powyżej do wniosku należy dołączyć:
- formularz informacji o pomocy publicznej otrzymanej przez przedsiębiorcę ze środków publicznych w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających do lat, albo oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy,
- informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy , w tym sprawozdanie finansowe ( bilans, rachunek zysków i strat) za ubiegły rok podatkowy lub inne sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym,
- informacje o zaleganiu/ niezaleganiu w płatnościach wobec Urzędu Skarbowego, ZUS, KRUS,
- informacje o zaciągniętych pożyczkach , pobranych kredytach bankowych,
- dokumenty świadczące o wielkości sprzedaży , zleceniach na wykonanie robót czy usług,
- pisma procesowe w sprawie odzyskania należności od niesolidnych kontrahentów.
Jeżeli podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa – w tym warunków dotyczących udzielania pomocy publicznej – organ podatkowy wzywa wnoszącego podanie do usunięcia braków w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Niewypełnienie warunków powoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.
Przed wydaniem decyzji organ podatkowy wyznacza stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego. Organ podatkowy może odstąpić od tej zasady, jeżeli w wyniku postępowania wszczętego na wniosek strony ma zostać wydana decyzja w całości uwzględniająca wniosek.
Efekt załatwienia sprawy
Decyzja w sprawie zastosowania ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych lub odmowa jej udzielenia wydawana jest przez Wójta Gminy Obryte.
Postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia – w przypadku nie uzupełnienia braków w podaniu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia wzywającego do ich usunięcia- wydawane przez Wójta Gminy Obryte.
Sprawę prowadzi i informacji udziela
Urząd Gminy Obryte
Referat Podatków i Opłat Lokalnych
Adres
Obryte 185
07-215 Obryte
Pokój Nr 1
Telefon:
29 741 10 04 w 45
Godziny pracy:
Poniedziałek – 8.00 – 17.00
Wtorek - Czwartek 8.00- 16.00
Piątek 8.00 – 15.00
Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku
Wniosek :
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
- Informację o stanie majątkowym
Wniosek można złożyć:
- listownie – na podany wyżej adres
- osobiście
Czas załatwienia
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki , jednak nie później niż w ciągu miesiąca , a w sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
W przypadku nie załatwienia sprawy we wskazanym terminie organ podatkowy zawiadamia
o tej okoliczności stronę postępowania podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
Tryb odwoławczy
Od decyzji Wójta Gminy Obryte służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji
Od postanowienia Wójta Gminy Obryte służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Akty prawne dotyczące sprawy
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2018r. poz. 800 z późn. zm. )
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007r. Nr 59 poz. 404 z późn. zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 roku w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie ( Dz. U. Nr 53, poz. 354)
Rozporządzenie Komisji WE Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis ( Dz. U. EU L 379 z dnia 28 grudnia 2006r. )
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 roku w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis ( Dz. U. Nr 53, poz. 311).